Sairauskassan korvaukset

Oikeus sairauskassan sääntöjen 10. kohdan mukaisiin korvauksiin alkaa vakuutussuhteen alkaessa ja päättyy vakuutussuhteen päättyessä. Korvausta maksetaan ainoastaan vakuutusaika­na syntyneistä kustannuksista.

Sairauskassan lisäetuuskorvauksesta vähennetään ennen sen maksamista sairausvakuutuslain tai muun lain mukainen korvaus.
Sairauskassan  korvaus lasketaan sairaanhoidon kokonaiskus­tannuksesta. Korvaus sisältää mahdollisen sairausvakuutuslain mukaisen korvauksen ja/tai kassan lisäkorvauksen.
 Esim: lääkärinpalkkio 100 euroa, josta kokonaiskorvaus 70% eli 70 euroa. Korvaus sisältää svl-korvauksen (Kela-korvauksen) 30,00 euroa ja kassan lisäkorvauksen 40,00 euroa.

Korvausta sairaanhoitokustannuksista on haettava 6 (kuuden) kuukauden kuluessa maksun suorittamisesta.
Katso tarkemmat korvauslajikohtaiset hakuohjeet vas. palkissa olevista etuuslajiohjeista!

Etuuksia maksetaan kuitenkin enintään 4.000 e/vuodessa.
Em. summaan ei kuitenkaan lasketa lääkekustannusten korvauksia.

❌Ulkomailla annettuja hoitoja/ostettuja lääkkeitä ei korvata.

Otanmäen sairauskassa korvaa  mm.

- lääkärin määräämästä fysioterapiasta
- hammashoidosta
hieronnasta tms. hoidosta (ei edellytetä lääkärin määräystä!)
-julkisen terveydenhuollon perimistä maksuista
- lääkärin määräämistä lääkkeistä ,
lääkärinpalkkiosta ,
-optikkomaksuista ,
-lääkärin määräämästä sairaanhoitajan antamasta hoidosta ,
-lääkärin tai optikon määräämistä silmälaseista/piilolinsseistä,
-lääkärin määräämästä toimenpide- ja laitosmaksuista ,
-lääkärin määräämistä tutkimuksista ja hoidoista
-lääkärin tai työfysioterapeutin määräämistä apuvälineistä, tukipohjallisista
-yksityisen sairauskuluvakuutuksen korvauksen omavastuuosuudesta .

Hakuohjeet:
🪪Sopimuspaikoissamme asioidessasi sinun tarvitsee yleensä maksaa vain sairauskassan sääntöjen mukainen omavastuuosuutesi esitettyäsi
jäsen- ja Kela-korttisi, eikä sinun enää siis tarvitse hakea sairauskassasta
korvausta  (huom. poikkeus Mehiläinen ja Silmäasema->hae korvausta itse!)

Muutoin sinun on itse haettava sairauskassan korvauksia.
Laskut on aina ensin itse maksettava ja maksukuitti liitettävä mukaan
yksityispuolen maksuista (hammashoidoista, hieronnoista, fysioterapioista
tai lääkärinpalkkiosta).
Mitään maksamattomia laskuja ei saa siis toimittaa sairauskassalle!

Hakemukseen on liitettävä tarpeelliseksi katsottava selvitys;
esim. lasku tms. selvitys (josta siis selviää nimesi, annettu hoito ja hoitoajankohta, hoidon kustannus sekä hoidon suorittaja) tai muut saamasi tositteet palveluntuottajalta.
Huom! MAKSUKUITTI MUKAAN YKSITYISPUOLELLA KÄYNNEISTÄ!

📢Katso tarkemmat ohjeet etuuslajikohtaisesta ohjeesta.

Hakuaika on kuusi (6) kuukautta :
 Korvausta kustannuksista on haettava kuuden (6) kuukauden kuluessa siitä, kun maksu, josta korvausta haetaan, on suoritettu.

Maksukuitti mukaan:
Toimitettava myös maksukuitti yksityisen puolen hammashoidoista, hieronnoista, fysioterapioista ja lääkärinpalkkioista, joista näkyy minkä osuuden olet itse maksanut.

Julkisen terveydenhuollon laskuihin (sairaalat, hammashoidot, polit, terveyskeskusmaksut yms.)  ei edelleenkään tarvitse toimittaa maksukuittia, riittää kun toimitat laskun johon olet kirjoittanut, että maksettu.
❌HUOM! Mikäli kustannus on maksettu  työnantajan kustantamana henkilökuntaetuna (esim. ePassi, Edenred, Smartum tms.) , sairauskassa  korvaa vain sen osuuden mikä jää asiakkaan kustannukseksi.

Korvaushakemuksesi voit
- jättää tehtaalla oleviin sairauskassan lukollisiin postilaatikoihin*
- toimittaa postitse sairauskassaan:
Otanmäen sairauskassa, Kokkolantie 1791, 88200 Otanmäki

*)lukollisia postilaatikoita Skoda Transtech Oy:llä:
-  porttirakennuksen ulkoseinässä
- tehtaan  alakertaan menevällä portaikkotasanteella
- sairauskassan/terveysaseman vastaanoton oven vieressä tehtaan alakerran käytävän seinässä

Muutokset maksatuskäytäntöihin 1.1.2023 alkaen

Julkisen terveydenhuollot maksut:
Em. maksut  ensin itse maksettava,
ja toimitettava sen jälkeen laskukopio sairauskassalle
 (maksukuittia ei tarvitse tulostaa, riittää oma merkintä että maksettu).
Fysioterapiamaksut:
Fysioterapiamaksut on ensin itse maksettava, ja toimitettava sen jälkeen korvaushakemus  (maksukuitti+selvitys annetusta hoidosta+lääkärin määräyslomake) sairauskassalle.

Hierontaan tms. hoitoon liittyvät kustannukset:
Hieronnasta tms. hoidosta oltava maksukuitin lisäksi  erillinen selvityslomake
(saatavilla kassasta, nettisivuilta ja lomaketelineistöistä sairauskassan postilaatikkojen lähellä tehtaalla), mikäli kuitista ei ilmene tarvittavia tietoja
 (hoidon suorittajan nimi, annettu hoito ja hoitopäivä, asiakkaan nimi ja kustannus).

Sairausvakuutuslain mukaiset etuudet:
1.1.2023 alkaen sairauskassa ei käsittele enää lainkaan sairausvakuutuslain mukaisia korvauksia. Palveluntuottaja ja/tai apteekki vähentää suoraan mahdollisen sairausvakuutuslain  mukainen korvauksen maksusi yhteydessä.
Mikäli palveluntuottaja ei vähennä suoraan svl:n mukaista korvausta,
on sinun itse haettava svl-korvausta Kelasta.
Sairaus- ja vanhempainpäivärahat käsittelee Kela.

Laskutus- ja suorakorvaussopimukset:
Vain esittämällä kassan jäsenkortin  (Kela-kortin kanssa) apteekeissa ja yksityisissä terveydenhuollon hoitolaitoksissa voit saada lääkeostot sekä
hoidot pelkällä omavastuuosuudella.
🪪MUISTA SIIS NÄYTTÄÄ MYÖS SINISTÄ JÄSENKORTTIA!